امید کربلایی

امید کربلایی

امید کربلایی

امید کربلایی

  • ۰
  • ۰

منابع انسانی چیست؟

ویلیام تریسی، در واژه نامه منابع انسانی Human Resources (HR) ، منابع انسانی را به عنوان «افرادی که کار می کنند و سازمان را به فعالیت می اندازند» تعریف می کند.

منبع انسانی یک فرد یا کارمند درون سازمان است.

 

منابع انسانی همچنین یک وظیفه یا شغل سازمانی است که با افراد سروکار دارد و با مسائل مربوط به افراد مثل پاداش و مزد، استخدام، مدیریت عملکرد و آموزش مرتبط است.

 

به طور کامل تر منابع انسانی (HR) بخشی از سازمان است که مسئولیت یافتن، غربالگری، استخدام و آموزش متقاضیان شغل و همچنین مدیریت برنامه های بهره وری کارکنان را بر عهده دارد.

همانطور که سازمان برای ایجاد مزیت رقابتی تلاش می کند، منابع انسانی نقش مهمی را در کمک به سازمان در این راستا، با تغییرات محیطی سریع برای ارتقای کیفیت کاری ایفا می کند.

در هر کسب و کار کوچک و بزرگ بخش سازمانی منابع انسانی اگرچه حیاتی نیست ولی ضروری است.

برون سپاری وظایف منابع انسانی

بخش منابع انسانی شرکت های بزرگ از آغاز قرن بیست و یکم، از بخش سنتی، ادارات دولتی و کارکردهای معاملاتی دور شده است.

این وظایف به طور فزاینده ای برون سپاری می شود تا بخش را آزاد کند که برنامه های معنی دار و ارزش افزوده ای را معرفی کند که به طور مثبت بر کسب و کار تاثیر می گذارد.

مواردی که در منابع انسانی معمولا برون سپاری می شوند شامل حقوق و دستمزد، مزایای کارکنان، استخدام، بررسی پیشینه، مصاحبه مدیریت ریسک، حل اختلافات، بازرسی ایمنی و سیاست های اداری است.

  • حس هم تیمی بودن

در شرکت های امریکایی پیشرو مثل گوگل، جلسات گروهی و بین تیمی را ترتیب میدهند که هم از تیم مارکتینگ و هم از تیم فنی در آن ها حضور دارند و بحث جلسات روی روند کار در اینده متمرکز می شود. یا گاه بازی ها و تفریحات گروهی بین کارکنان تیم های مختلف طراحی می شود که سعی بر ایجاد حس هم تیمی بودن همه اعضای گروه دارند. این تعاملات تاثیر مثبتی بر همکاری بین این دو بال ایجاد میکند.

  • مدیر همه کاره

یکی دیگر از تکنیک های افزایش تعامل بین این دو گروه که البته در شرکت های کوچک مناسبتر است، استفاده از مدیرانی است که در هر دو قسمت و بخش سازمان تخصص نسبی دارند. این مدیران میتوانند با تمام اعضای شرکت ارتباط برقرار کنند و مشکلات همه افراد را حل کنند تا حس یک تیم را به خوبی به همه همکاران بدهند

 

مطالب بیشتر در لینک زیر

امید کربلایی

  • ۰۰/۰۴/۲۲
  • امید کربلایی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی