امید کربلایی

امید کربلایی

امید کربلایی

امید کربلایی

  • ۰
  • ۰

 از انگیزه درونی برای انجام کارهای خلاقانه بهره بگیرید

در کل انگیزه به دو دسته انگیزه های درونی و بیرونی تقسیم می شوند. اگر زمانی که مهمان دارید، به دنبال تمیز کردن خانه تان هستید، این انگیزه نوع بیرونی است. اما اگر برای خودتان تفریحی را برای یک روز تعطیل ترتیب می دهید و اقدام به پیدا کردن راهی برای ارضاء خواسته تان می کنید، انگیزه درونی را خود را به کار گرفته اید. 

در مورد انگیزه بیرونی، به عنوان مثال اگر رئیس تان به شما پیشنهاد داده که پروژه ای را که در دست دارید، زودتر از زمان معمول آن به پایان برسانید، پاداش مالی دریافت خواهید کرد، آن وقت شما نوعی انگیزه بیرونی برای انجام سریع تر آن پروژه پیدا کرده اید.

درست است که شما برای دریافت آن پاداش مالی بیشتر تلاش می کنید اما چنین انگیزه ای در تمامی موارد نمی تواند پاسخگو باشد و تنها در مواردی که در آنها خلاقیت وجود ندارد کارآمد است.

این راهکار، یعنی انگیزه بیرونی، زمانی که با افکاری خلاقانه و نو مواجه هستید، با شکست مواجه خواهد شد. پس محققان این نوع انگیزه را در چنین مواردی پیشنهاد نمی کنند.

در مورد ایده ها و افکار خلاقانه، به زمان بیشتر احتیاج داریم تا بتوانیم آنها را در ذهن مان بپرورانیم و چنین افکاری را به دیگر چیزهای مرتبط اتصال دهیم.

بیایید این کار را در عمل بررسی کنیم:به سه مورد از انگیزه های درونی تان تمرکز کنید. برای خودتان پاداش هایی را برای به ثمر رساندن کارهای ساده در نظر بگیرید، پاداش هایی که کمی هم برایتان فضا را مفرح کند. مثلا به خودتان قول بدهید در صورتی که آن کار را انجام دهید، غذای خوشمزه ای را که دوست دارید می خورید یا یک بازی که مورد علاقه تان است را انجام دهید یا یک فیلمی که مدت ها بود دوست داشتید ببینید را تماشا کنید.

به هدف بزرگ تر خود رجوع کنید

هر زمان که احساس می کنید که انگیزه ی شما رو به کاهش است، به هدف بزرگ تری که شما را به انجام این کارها وا می دارد، فکر کنید. به این فکر کنید که این کارها، مراحل اولیه برای دستیابی به هدف بزرگ تر شما هستند.

تمرکز کردن روی هدف بزرگ تر، احساسی را در شما ایجاد می کند که گویی در حال کار بر روی چیز بزرگ تری هستید و عضوی از یک کار با ارزش به شمار می روید. این کار، معنای عمیق تری را به هدفی که به دنبال آن هستید می بخشد.

برای مثال، به این فکر کنید که کار شما می تواند در رفاه مشتریان تاثیرگذار باشد؛ به این فکر کنید که مجموعه ی همه ی کارهایی که در شرکت شما انجام می شود، بر زندگی بسیاری از افراد تاثیر می گذارد. زمانی که تاثیرهای بزرگ تر را در نظر می گیرید، احساس تعامل بیشتری در شما شکل می گیرد و به مراتب، انگیزه ی شما نیز افزایش می یابد.

عبور از محدودیت‌های روانی

هیچ چیز به اندازه ی محدودیت های روانی نمی تواند سد راه انگیزه ی شما باشد؛ این مساله مانند چسبی است که مغز شما را مسدود کرده است؛ به نظر می رسد که پروسه ی خلاقانه ی شما مسدود شده و هیچ چیز برای آن کارساز نیست.

گیر کردن اغلب نشانه ایست که از گرفتاری در حلقه ی افکار منفی حاصل می شود. شما به خودتان می گویید: "راه حل این مشکل چیست؟ باید چه کارکنم؟ من باید این را بدانم!" شما به چرخه ی این افکار ادامه می دهید و فشار بیشتری را روی خودتان وارد می کنید؛ در نتیجه، همچنان در همان اوضاع باقی می مانید.

برای آزاد کردن خود از این شرایط باید سوال ها را از یک زوایه و دیدگاه دیگر بپرسید. یک نفس عمیق بکشید، آرامش خود را حفظ کنید و اجازه دهید که ضمیر ناخودآگاه شما پاسخ را پیدا کند.

 

افزایش انگیزه با امید کربلایی

  • ۰۰/۰۴/۲۲
  • امید کربلایی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی